Rozwój regionu i szanse dla przedsiębiorców
Rekordowa kwota 2 mld 745 mln euro unijnych środków dla Łódzkiego oraz 661,7 mln na rozwój regionalnej infrastruktury kolejowej – dobre wieści dla naszego województwa zdominowały drugi dzień Forum. Panele koncentrowały się wokół roli samorządów w rozwoju regionów, a także możliwości internacjonalizacji biznesów, w tym także tej związanej z odbudową gospodarki ukraińskiej.
W panelu „Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027”, przedstawiono nie tylko cele, na które zostaną wykorzystane pozyskane środki, ale także niezwykle trudny proces negocjacji z Komisją Europejską. Środki w ramach funduszy przeznaczone zostaną na wsparcie dla przedsiębiorców, ochronę klimatu i rozwiązania ekologiczne, kwestie społeczne czyli np. rozwój kompetencji czy walkę z bezrobociem, a także na komunikację i transport. Kwota 369,5 mln euro wesprze realizację Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego czyli przekształcenie gospodarcze regionu bełchatowskiego – centrum nowych przemysłów, usług i kompetencji.
Zagadnienie rozwoju transportu w naszym województwie, także w kontekście bełchatowskim, stanowiło oś panelu „Kolej siłą napędową rozwoju regionu – likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem”. Spotkanie otwarto informacją, iż w ramach rządowego programu „Kolej+” Łódzkie otrzymało 661,7 mln złotych na projekt pn. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa”. Panel podsumowano stwierdzeniem, że bez inwestycji w rozwój infrastruktury nie poradzimy sobie z wykluczeniem komunikacyjnym i to właśnie w oparciu o kolej musimy budować „serce transportowe” Polski.
Temat transportu pojawił się także w debacie samorządowców „Wspólnie w przyszłość”, w której wzięli udział przedstawiciele grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów w Europejskim Komitecie Regionów z Polski, Węgier, Hiszpanii i Czech. Zapytani o wspólne punkty w walce ze skutkami pandemii oraz wojny w Ukrainie, wskazywali kolejno: mobilność zintegrowaną (transport zbiorowy jako wymierne oszczędności energii), konkretne zachęty i ulgi dla przedsiębiorców oraz budowanie dwóch silnych obszarów autonomii: energetycznej (ogniwa wodorowe, OZE i czysta energia) celem uniezależnienia się od dostaw gazu z Rosji, oraz produkcyjnej, czyli przeniesienia z powrotem produkcji na teren Europy i tym samym skrócenia łańcucha dostaw w miejsce tego, do którego przyzwyczaiły nas zakłady zlokalizowane w Chinach i Azji Południowo-Wschodniej.
W obszarze związanym z eksportem szczególną uwagę poświęcono możliwościom związanym z wejściem na rynek ukraiński, z którego wyłączone zostały usługi i produkty rosyjskie oraz białoruskie. Pojawiły się propozycje konkretnych rozwiązań na poziomie rządowym, które ułatwiłyby polskim przedsiębiorcom bezpieczne wchodzenie na ten rynek. Wśród nich w szczególności wymieniono: preferencyjne stawki cła, jasne zasady rozliczania VAT, gwarancje państwowe w przypadku zatrzymania np. budów czy zniszczenia obiektów w wyniku działań wojennych, a także kredyty długoterminowe.
W ramach panelu pt. „Innowacje w rolnictwie” goście przybliżyli słuchaczom pojęcia rolnictwa precyzyjnego i rolnictwa 4.0. Dyskutowano o tym, czy i jak na jakość produktów wpływają techniki stosowane w rolnictwie oraz surowce rolnicze, a także czy przekładają się one na bezpieczeństwo żywności, która trafia na nasze stoły.
Daniel Sieberg, Współzałożyciel GoodTrust, były dyrektor wykonawczy Google i Huawei wygłosił wykład motywacyjny o tym, jak realizować cele krok po kroku, barwnie ilustrując go przykładami z własnej kariery i… historii rodzinnej sięgającej kilku pokoleń wstecz.
Z kolei w panelu pt. „Centrum kompetencji dla przemysłu przyszłości: badania i certyfikacja obiektów autonomicznych – szansa dla regionu” wskazano, jak potężną siłą stojącą za pozycją regionu są własne centra badawcze. Jako przykład podano niemiecki i koreański przemysł, które wyrosły dzięki temu, że powstały centra badawcze i kompetencji. Panel prowadzono w kontekście stworzenia podwalin pod Centrum Badawcze Inteligentnych Systemów Transportowych i Obiektów Autonomicznych (CBIST&PA) oraz w związku z perspektywą transformacji, przed którą stoi nasz region.
« wróć